وبسایت فرهنگی مذهبی ابن تیهان

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیةوالنصر:آمین

وبسایت فرهنگی مذهبی ابن تیهان

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیةوالنصر:آمین

تعجیل امر فرج مولا امام عصر(عج) صلوات

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

اعمالی مفید برای رهایی از وحشت قبر

چهارشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۵۰ ق.ظ

اعمالی مفید برای رهایی از وحشت قبر


مۆمن باید بیم و امیدش به خدا در یک سطح باشد اگر ترسش از عذاب‌های الهی بیش از حد باشد از رحمت خداوند مأیوس می‌شود و به اصطلاح عوام می‌گوید آب که از سر گذشت چه یک وجب و چه صد وجب. و از طرفی اگر امیدش به فضل و رحمت الهی بیش از اندازه باشد، امن از مکر الهی پیدا می‌کند و از جانب دیگر سقوط می‌کند و انگیزه‌ای برای انجام اعمال نیک و پسندیده پیدا نمی‌کند در حالی‌که خداوند کریم‌تر از آن است که بندة ضعیف و ذلیل را عذاب کند.چه گناهانی باعث فشار قبر می شوند ؟ و برای دوری از آن چه باید کرد؟.در نتیجه به هر عمل ناشایستی تن داده و باز دم از فضل و کرم و لطف و رحمت خدا می‌زند در همین راستا حضرت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمود: «اگر اندازه رحمت خدا را می‌دانستید هر آیینه بر آن تکیه می‌کردید و جز اعمال اندکی انجام نمی‌دادید و اگر میزان غضب و خشم خدا را می‌دانستید گمان می‌کردید که دیگر نجات نخواهید یافت.»

امام صادق(علیه السلام): «هیچ بنده مومنی نیست مگر آن که در قلبش دو نور وجود دارد نور خوف (از عذاب الهی) و نور امید (به رحمت پروردگار) که اگر هر یک را با دیگر بسنجد از آن زیادتر نخواهد بود»[۲] یعنی هر دو به یک میزان خواهند بود پس شما دوست عزیز هم به همان میزان که از عذاب الهی بیمناک هستید به فضل و رحمت پروردگار هم امیدوار باشید تا انگیزه خود را برای انجام اعمال خوب و پسندیده از دست ندهید و به گناه کبیره یأس از رحمت پروردگار گرفتار نشوید.

عواملی که موجب فشار قبر می‌شود:

بداخلاقی

سخن‌چینی‌

مراعات نکردن طهارت و نجاست و پرهیز نکردن از بول

یاری نکردن مظلوم.

ضایع نمودن نعمت‌های الهی


عواملی که باعث کاهش یا رفع فشار قبر می‌شود

1 ـ صدقه دادن برای میّت

2 ـ خواندن دو رکعت نماز برای میّت



دو نماز مفید برای میت:
الف ـ حضرت رسول صلى الله علیه و آله فرمود: ساعتى سخت تر از شب اول قبر بر میت نمى گذرد پس با صدقه دادن، به مرده خود رحم کنید و اگر چیزى نیافتى که صدقه بدهى یکى از شما دو رکعت نماز گذارد و در رکعت اول فاتحة الکتاب را یک مرتبه بخواند و قل هو الله دو مرتبه و در رکعت دوم فاتحه را یک مرتبه ألهیکم التکاثر را ده مرتبه و بعد از سلام نماز بگوید: اَللّهُمَّ صَلّ عَلى مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحَمّدٍ وَ ابعَث ثَوابَها اِلى قَبرِ ذلِکَ المَیّتِ فُلانِ بنِ فُلان پس حق تعالى همان ساعت هزار ملک به سوى قبر آن میت مى فرستد و با هر ملکى جامه اى و حُلّه اى، و تنگى قبر او را وسعت مى دهد تا روز نفخ صور و به نمازگزار به عدد آنچه در آفتاب بر آن مى تابد حسنات مى دهد و چهل درجه مقامش را بالا مى برد.


ب ـ براى برطرف کردن وحشت قبر از میت مستحب است نمازگزار دو رکعت نماز گزارد در رکعت اول حمد و آیة الکرسى و در رکعت دوم حمد و ده مرتبه إنا أنزلناه را بخواند و چون سلام دهد بگوید:  اَللّهُمَّ صَلّ عَلى مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحَمّدٍ وَ ابعَث ثَوابَها اِلى قَبرِ فُلان به جان فلان ، نام میت را بگوید.

 
حکایت
شیخ ما ثقه الاسلام نورى نَوَّرَ الله مرقده در دارالسلام از استاد خود ملا فتحعلى سلطان آبادى عطر الله مضجعه نقل کرده که فرمود: عادت من بر آن بود که هر کس از دوستان اهل بیت علیهم السلام که خبر فوتش را مى شنیدم در شب دفن او برایش دو رکعت نماز مى خواندم، چه میت را بشناسم یا نشناسم و هیچ کس از کار من باخبر نبود تا آنکه روزى یکى از دوستان ، مرا در راهى ملاقات کرد و گفت : دیشب فلان شخص را که در این ایام وفات کرده در خواب دیدم و از آنچه بعد از مرگ بر او گذشته پرسیدم گفت : من در سختى و بلا بودم تا آنکه فلانى برایم دو رکعت نماز خواند ـ و اسم شما را برد ـ آن دو رکعت نماز، مرا از عذاب نجات داد؛ به خاطر این احسانى که به من کرد خدا پدرش را رحمت کند. مرحوم حاج ملا فتحعلى فرمود آن شخص از من پرسید که آن نماز چه نمازى بود؟ پس من، او را از کار دائمى خود براى اموات خبر دادم .

3 ـ امام باقر علیه السلام فرمودند: کسى که رکوع نماز خود را کامل بجا آورد، گرفتار وحشت قبر نمى شود.

 
4 ـ هر روزى صد مرتبه بگوید: لا إله إلا اللهُ المَلِکُ الحَقُّ المُبین تا براى او امانى از فقر و از وحشت قبر باشد و به سوى خود توانگرى را بکشد و درهاى بهشت برایش باز شود.

 
5 ـ نماز لیلة الرغائب را بخواند؛ و من آن را در مفاتیح الجنان در اعمال شب جمعه اوّل ماه رجب ذکر کردم .

6 ـ هر که از مریضى عیادت کند، حق تعالى بر او مَلَکى مى گمارد که او را در قبر تا روز ورودش به محشر عیادت کند.


7 ـ  از ابوسعید خدرى نقل شده که گفت : شنیدم که حضرت رسول صلى الله علیه و آله به على صلوات الله علیه مى فرمود: یا على شاد شود و مژده بده که براى شیعه تو وقت مردن نه حسرتى است و نه وحشت قبر و نه اندوهى در روز حشر.

 8- امام رضا (علیه السلام) فرمود: «کسی که نماز شب بخواند و در قنوت نماز «وتر» هفتاد بار استغفار کند از عذاب قبر پناه داده می‌شود.» و امام باقر (علیه السلام ) فرمود: «هر کس رکوع نمازش را کامل انجام دهد وحشت قبر به او نمی‌رسد.»

 9-خواندن بعضی از سوره‌های قرآن: امام علی(علیه السلام) می‌فرماید: «هر کس در هر جمعه سوره نساء را تلاوت کند از فشار قبر امان می‌یابد.»

سوره‌های زخرف، یاسین، تکاثر و تبارک، نیز در این مورد سفارش شده‌اند.


10- این که مرگ انسان در روز جمعه باشد.

11- نهادن دو چوب تر در کفن میت هنگام دفن.

12- ریختن آب روی قبر.



منازل الآخره/شیخ عباس قمی

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۲۰
محسن حسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی