وبسایت فرهنگی مذهبی ابن تیهان

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیةوالنصر:آمین

وبسایت فرهنگی مذهبی ابن تیهان

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیةوالنصر:آمین

تعجیل امر فرج مولا امام عصر(عج) صلوات

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه


 آیا لعن هاى وارده در زیارت عاشورا، با ادبیات قرآن مجید و روایات و نهج البلاغه سازگارى دارد؟

 


زیارت عاشورا ، تجلى تولى و تبرى
به حق مى توان زیارت عاشورا را بیانگر روح « تولى و تبرى » دانست و اوج اشتیاق به ولایت و نفرت از ستمکاران و غاصبان و خیانتکاران برشمرد ، روح زیارت عاشورا ، روح حاکمیت اخلاق ، پاکى و بندگى خداست و سراسر آن بیانگر مقام و جایگاه انسان آرمانى و حقیقت طلب است ، جرأت و جسارت در بیان عواطف و احساسات پاک قلبى که انبوهى از اندیشه ناب در وراى آن است جز به ایمان و اعتقاد کامل میسور نیست و هنگامى که انسان این واژگان بلند را سر مى دهد باید در هر زمان و مکان از هر شخصیت حسینى حمایت نماید و از هر ستمگر یزیدى نفرت بجوید . در بخش اول که بیان اوج محبت و عشق و دوستى نسبت به خاندان طهارت است به امام چنین خطاب مى شود سلام بر تو که خون تو خون خداست و از ظلم و ستمى که بر تو روا داشته اند خداوند دادخواهى مى کند . و بعد از آن به یاران فداکار حضرت تا که زمان و زمین جریان دارد سلام مى دهد .
این سلام گویاى نگاهى زیبا به حادثه عاشورا است ، حسین ( علیه السلام ) مظهر حق و حقیقت و دفاع از اسلام عزیز است و در راه خداوند از تمام هستى خویش گذشت و ذره اى در این راه فروگذار نکرد .
« اگر دین محمد ( صلى الله علیه و آله ) جز به کشته شدن من پایدار نمى ماند ، پس اى شمشیرها ، مرا در برگیرید » (1)
اگر انسان خویشتن را ، از غیر خدا رها سازد و تمام اندیشه و انگیزه و رفتار خویش را براى خداوند سبحان خالص گرداند ، تمام اعضا و جوارح او خدایى مى شود . به تعبیر زیباى روایت که پروردگار متعال مى فرماید : « پس هنگامى که او را دوست بدارم گوش او مى شوم همان گوشى که با آن مى شنود و چشم او مى شوم همان چشمى که با آن مى بیند و زبانش مى شوم همان زبانى که با آن سخن مى گوید و دست او مى گردم همان دستى که با آن بگیرد اگر دعا کند اجابتش کنم و اگر از من خواهش نماید به او عطا کنم »(2)
در یک نگاه مى توان زیارت عاشورا را برخوردار از دو آموزه بزرگ در زندگى دانست : الف . ولایت ، ب . برأئت .
ولایت با حق جویان و حق مداران و رهبران راه حق و حقیقت .
برائت از باطل و ستمگران و جنایتکاران و نفاق پیشه گان و کفراندیشان .
سراسر این زیارت بزرگ و سراسر فرازهاى آن ، برآمده از این دو آموزه و معرفى پیروان و رهبران در این دو مسیراست . گویا ، هر انسان آزاده اى در مقابل این دو جریان ، هر لحظه باید تصمیم گیرى نماید یا راه حق ، شرافت و عزت را بپذیرد و یا جریان پلیدى و تباهى و ذلت را برگزیند . از آغاز زندگانى فرزندان آدم ( علیه السلام ) ، این تقابل شکل پذیرفته و تا زمان و زمین استمرار و استقرار دارد این مقابله ماندگار است .
امام حسین ( علیه السلام ) نماد ، انسانى خداخواه و حق محور و دین دار است که در مقابل جریانى فاسد ، بى دین و باطل ایستادگى کرد و آموخت که در شرایطى چنین ، باید چنان عزت مندانه ایستاد .
« حماسه عاشورا » حادثه یا فرهنگ
زیارت عاشورا حکایت گر یک حادثه در یک مکانى دور و یا زمانى دیر نیست بلکه در کنار روایت گرى از جریانى تاریخى ، بیانگر نوعى فرهنگ دینى است فرهنگى که از حیات طیبه یک انسان معصوم ( علیه السلام ) ، سرچشمه مى گیرد و سرانگشت اشارت و بشارت آن تا بى کران کرانه هستى ، راهنماى انسان ها خواهد بود .
قیام عاشورا ، حادثه اى بود فرهنگ ساز و فرهنگ پرور . و فرهنگى بر قیام کنندگان حاکم بود ( فرهنگ قیام حسینى ( علیه السلام ) ) که موجب پدید آمدن این حادثه در آن زمان خاص شد .
پس باید هم به آن حادثه غمبار و خونبار و مظلومانه نگریسته شود و بر آنان که قربانیان این جنایت شوم در بیکران کرانه تاریخ بشرى بوده اند گریسته شود هم به زبان عشق و عاطفه باید از آن سخن گفت و هم به بیان عقل و اندیشه ، آن را تحلیل کرد . هم از آن فرهنگى جادوانه در فراروى بشر ساخت .
از همین روست که شیعه ، تا زمان پایدار است و زمین بر مدار ، باید از چشمانش گهر بارد و از سینه اش شرر ، و آن را مرهمى نیست و ظهور یادگار پیامبر اکرم ( صلى الله علیه و آله ) و منجى دادگستر و منتقم خون شهیدان ، که در این زیارت آرزوى حضور در رکابش مى رود ، مى تواند تسلى بخش دل سوگوار و قرار دل هاى بى قرار بوده باشد .
به فرجام این کلام باید گفت زیارت عاشورا روایت هجران و حرمانى است و برآمده از درد غم و سوز عشق و اوج کینه و نفرت ، از سویى دلدادگى به آیین حق محورى است و از سویى دیگر دادخواهى بر ستمى بى حد . از جانبى اعلام محبت و عشق است و از جهتى بیانگر برائت و لعن و این است که آغاز با سلامى است و ادامه اش نفرین و خواندن عذاب . و حیات طیبه این دو را با هم دارد که « کلمه اخلاص » ، « لااله الااللَّه » است .
فرهنگ انسان زیستن ، عزیز بودن ، خدایى بودن و خدایى ماندن ، براى دین فداکارى کردن و در راه پایدارى دین از خویشتن گذشتن و تمام سرمایه هاى حیات را به پاى نگهبانى از دین نهادن و طعمه اى براى خویش از حطام دنیا نیندوختن ، فرهنگى که در نهاد و نهان خود عقل و عشق را توأمان دارد و جهاد براى حفظ دین و اصلاح امت پیامبر اکرم ( صلى الله علیه و آله ) و انجام امر به معروف و نهى از منکر و عدم بیعت با فاسدى فاسق و فاجر را سرلوحه قیام خویش قرار داده است .
بازخوانى و بازکاوى قیام عاشورا ، نیاز هر زمان آزادگان و اندیشمندان و راست قامتان است امروزه همه آنان که براى زیستن به عزت مى اندیشند و براى خود ارزش و کرامت نفس باور دارند ، مى توانند با بینش درست و نگرش نوین ، به ابعاد این حادثه بزرگ بنگرند و به شعارها و اهداف آن توجه کنند و آنچه که فرآورده آن قیام بزرگ بود را مورد بازبینى قرار دهند و به این نکته هم توجه کنند که حادثه سازان چه سودى برده اند و چه ثمره اى از این جنایت بى نظیر به دست آورده اند ؟ !



(1)« ان کان دین محمد لایستقم الا بقتلى فیا سیوف خذینى » .
(2) « فاذا احببته کنت سمعه الذى یسمع به و بصره به یبصر به و لسانه الذى ینطق به و یده الذى یبطش بها ، ان دعانى اجببته و ان سألنى اعطیته » ، ( اصول کافى ، ج 2 ، باب ایمان و کفر ، ص 352 ) .

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۶
محسن حسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی