وبسایت فرهنگی مذهبی ابن تیهان

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیةوالنصر:آمین

وبسایت فرهنگی مذهبی ابن تیهان

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیةوالنصر:آمین

تعجیل امر فرج مولا امام عصر(عج) صلوات

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

سه سکانس از لذت های مجاز و ممنوعه

سه شنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۵، ۰۷:۲۵ ق.ظ


سه سکانس از لذت های مجاز و ممنوعه

زندگی چند صباح دنیوی نمی ارزد که برای نجات از هجمه و فشار شهوت، به لذتی از جنس آتش پناه برد، بلکه سزاوار است با صبر و تحمل، مسیری را در پیش گرفت که در نهایت به سعادت و آرامش منتهی شود.

لذت های مجاز و ممنوعه

یکی از شایع ترین و خطرناک ترین حربه های شیطان برای اغواء و گمراه کردن انسان ها، استفاده از اهرم شهوت و لذت جنسی است. با یک تحقیق میدانی و نه چندان سخت، به خوبی می توان گستردگی مبتلایان به گناه شوم و خطرناک جنسی را مشاهده کرد. هرچند که نیاز به لذت جنسی، یک خواست طبیعی و غریزی در تمام انسان ها به حساب می آید، ولی با این حال نباید فراموش کرد، با قرار گرفتن این خواست طبیعی در مسیر غلط خود، می تواند سرنوشت شوم و جبران ناپذیری را برای انسان به ارمغان آورد؛ کما اینکه در منابع روایی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) نقل شده است که می فرمایند: «اِذا ظَهَرَ الزِّنا وَ الرِّبا فى قَرْیَةٍ فَقَدْ اَحَلّوا بِاَنْفُسِهِمْ عَذابَ اللّه؛[1] هرگاه زنا و ربا در جایى آشکار شود، مردم آنجا خود را در عذاب خدا افکنده اند».


سکانس اول: لذتی با طعم آتش

بعضی افراد تصور باطلی در خصوص بهره مندی از لذت جنسی دارند، و بر این باورند به همین مقدار که انسان در خود نیاز به ارضای شهوانی را مشاهده کرد، می تواند از هر طریقی با دیگران ارتباط شهوانی بر قرار نماید و خود را تخلیه جنسی نماید، محکم ترین دلیل این افراد نیز چیزی جز مشروع بودن آزادی نیست. این در حالی است که آموزه های اسلامی همه ی انواع آزادی را مشرع ندانسته است. با این حال بعضی خود را آلوده ی لذت زودگذر و بی ارزش ارتباط جنسی با دیگران می نمایند. گناه شوم و خطرناکی که تبعات دردناک دنیوی و اخروی فراوانی به دنبال دارد.
با وجود اینکه آموزه های اسلامی همه ی انواع آزادی را مشرع ندانسته است اما بعضی خود را آلوده ی لذت زودگذر و بی ارزش ارتباط جنسی با دیگران می نمایند؛ گناه شوم و خطرناکی که تبعات دردناک دنیوی و اخروی فراوانی به دنبال دارد.


شش بلای خانمانسوز لذت جنسی ممنوعه

در منابع روایی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) آثار و پیامدهای شوم لذت جنسی ممنوعه این چنین معرفی شده است:
«فِی الزِّنَا سِتُّ خِصَالٍ ثَلَاثٌ مِنْهَا فِی الدُّنْیَا وَ ثَلَاثٌ فِی الْآخِرَةِ فَأَمَّا الَّتِی فِی الدُّنْیَا فَیَذْهَبُ بِالْبَهَاءِ وَ یُعَجِّلُ الْفَنَاءَ وَ یَقْطَعُ الرِّزْقَ وَ أَمَّا الَّتِی فِی الْآخِرَةِ فَسُوءُ الْحِسَابِ وَ سَخَطُ الرَّحْمَنِ وَ الْخُلُودُ فِی النَّارِ،[2] زِنا، شش پیامد دارد: سه در دنیا و سه در آخرت. سه پیامد دنیایى اش این است که: آبرو را مى بَرد، مرگ را شتاب مى بخشد و روزى را مى بُرد و سه پیامد آخرتى اش: سختى حسابرسى، خشم خداى رحمان و ماندگارى در آتش است». اگر به درستی و با کمی دقت و تأمل بیشتر در هر کدام از این پیامدهای خطرناک اندیشیده شود به درستی درمی یابد که این آثار وتبعات آن قدر برای انسان دردناک و غیر قابل تحمل است که حتی فشار غریزه جنسی نیز او را از ارتکاب این گناه شوم باز می دارد. در روایت دیگری شدت عذاب مبتلایان به گناه جنسی زنا این چنین بیان شده است. در کتاب ثواب الاعمال و عقاب الاعمال علىّ بن سالم از امام صادق (علیه السّلام) نقل می نماید: همانا سخت ‏ترین مردم از حیث عذاب در روز قیامت آن مردى است که نطفه خود را در رحمى که بر وى حرام است بریزد».[3]

سکانس دوم: لذتی با طعم آرامش
آموزه های اسلامی هیچ گاه به دنبال سرکوب غرایز طبیعی و خدادای بشر نبوده است، از اینرو با وضع قوانین ساده و سعادت بخش به دنبال جهت دهی و نشان دادن راه درست زندگی بهتر به انسان ها بوده است. همان طور که در مقدمه نیز بیان شد، افراد مجاز نیستند برای اطفاء خواهش های شهوانی خود، از جاده ممنوعه و گذر از مناطق پر خطر عبور نمایند، بلکه می توانند با بهره گیری از آموزه های اسلامی، زندگی توأم با آرامش را برای خود به ارمغان آورند، زندگی در کنار همسر شرعی و قانونی علاوه بر اینکه انسان را از نیاز های جنسی مستغنی می نماید، آرامش خاطر و زییایی غیر قابل توصیف را نیز برای افراد به همراه می آورد؛ کما اینکه خدای متعال در این خصوص می فرماید: «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ؛[روم/20] و از نشانه‏ هاى قدرت اوست که برایتان از جنس خودتان همسرانى آفرید. تا به ایشان آرامش یابید، و میان شما دوستى و مهربانى نهاد. در این عبرتهایى است براى مردمى که تفکر مى‏ کنند».

این آرامش و سکونت هم از نظر جسمى است، و هم از نظر روحى هم از جنبه فردى و هم اجتماعى. بیماری هایى که به خاطر ترک ازدواج براى جسم انسان پیش مى‏آید قابل انکار نیست. همچنین عدم تعادل روحى و ناآرامی هاى روانى که افراد مجرد با آن دست به گریبانند کم و بیش بر همه روشن است. از نظر اجتماعى افراد مجرد کمتر احساس مسئولیت مى‏کنند و به همین جهت انتحار و خودکشى در میان مجردان بیشتر دیده مى‏شود، و جنایات هولناک نیز از آنها بیشتر سرمى‏زند. هنگامى که انسان از مرحله تجرد گام به مرحله زندگى خانوادگى مى‏گذارد شخصیت تازه‏اى در خود مى‏یابد، و احساس مسئولیت بیشترى مى‏کند و این است معنى احساس آرامش در سایه ازدواج.[4]

سه پلان زیبا از آیه ازدواج

فرق میان مودت و رحمت ممکن است از جهات مختلفى باشد:
1-مودت: انگیزه ارتباط در آغاز کار است، اما در پایان که یکى از دو همسر ممکن است ضعیف و ناتوان شود و قادر بر خدمتى نباشد رحمت جاى آن را مى‏ گیرد.
2-مودت: در مورد بزرگترها است که مى ‏توانند نسبت بهم خدمت کنند، اما کودکان و فرزندان کوچک در سایه رحمت پرورش مى ‏یابند.
3-مودت: غالباً جنبه متقابل دارد، اما رحمت یک جانبه و ایثارگرانه است، زیرا براى بقاء یک جامعه گاه خدمات متقابل لازم است که سرچشمه آن مودت است و گاه خدمات بلاعوض که نیاز به ایثار و رحمت دارد.[5]

سکانس سوم: لذتی با طعم سعادت و خوشبختی
بر خلاف تصور کسانی که تمام لذت جنسی را در ارتباط نامشروع با جنس مخالف جستجو می نمایند، بر اساس آموزه های قرآنی نهایت لذت جنسی را در این دنیای خاکی؛ بلکه در سرای ابدی جستجو کرد. از آنجا که لذت جنسی مشروع در منطق قرآن کریم حرام و ممنوع نیست، خداوند متعال به اوج این لذت جنسی در حیات ابدی اشاره می نماید: «ُمُتَّکِئینَ عَلى‏ فُرُشٍ بَطائِنُها مِنْ إِسْتَبْرَقٍ وَ جَنَى الْجَنَّتَیْنِ دانٍ فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ فیهِنَّ قاصِراتُ الطَّرْفِ لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ کَأَنَّهُنَّ الْیاقُوتُ وَ الْمَرْجانُ؛[رحمن/54-58] بر بالش ها و بسترهایى تکیه زنند که آستر آنها از دیباى ستبر است، و میوه ‏هاى آن دو بهشت نزدیک و در دسترس است. پس کدام یک از نعمت هاى پروردگارتان را دروغ مى‏ انگارید؟ در آنها زنان فروهشته چشم باشندکه پیش از ایشان- بهشتیان- هیچ آدمى و پرى آنان را نسوده باشد. پس کدام یک از نعمت هاى پروردگارتان را دروغ مى ‏پندارید؟ گویى که ایشان بسان یاقوت و مرجان‏ اند- در سرخى و روشنى و سپیدى و درخشش».  در سرای ابدی زنان نیکو سرشت و زیبا منظری در اختیار بهشتیان قرار می گیرد که آیه شریف در توصیفشان آنان را به یاقوت مشابهت می نماید: به طوری که سرخى و صفا و درخشندگى یاقوت و به سفیدى و زیبایى شاخ مرجان را دارند. هنگامى که این دو رنگ (یعنى سفید و سرخ شفاف) به هم آمیزند زیباترین رنگ صد چندان می شود.[6]

سخن آخر: زندگی چند صباح دنیوی نمی ارزد که برای نجات از هجمه و فشار شهوت، به لذتی از جنس آتش پناه برد، بلکه سزاوار است با صبر و تحمل، مسیری را در پیش گرفت که در نهایت به سعادت و آرامش منتهی شود.

پی نوشت ها:
[1]. نهج الفصاحه، ص196، ح 118.
[2]. خصال، ص321، ح3.
[3]. ثواب الاعمال و عقاب الاعمال صفحه 601.
[4]. تفسیر نمونه، ج‏16، ص392.
[5]. همان.
[6]. همان، ج‏23، ص170.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۲۳
محسن حسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی