وبسایت فرهنگی مذهبی ابن تیهان

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیةوالنصر:آمین

وبسایت فرهنگی مذهبی ابن تیهان

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیةوالنصر:آمین

تعجیل امر فرج مولا امام عصر(عج) صلوات

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

نگاهی به اوصاف و برنامه های امام مهدی(عج) در خطیه غدیر- قسمت دوم


پیامبر گرامی(ص) در ادامه خطبه غدیر در بیان ویژگی های حضرت مهدی(عج) فرمودند :

أَلا إِنَّهُ الْغَرّافُ مِنْ بَحْرٍ عَمیقٍ هشدار که او از دریایی ژرف (علوم بی نهایت الهی) پیمانه هایی افزون گیرد.

هر کس در جای خودش

أَلا إِنَّهُ یَسِمُ کُلَّ ذی فَضْلٍ بِفَضْلِهِ وَ کُلَّ ذی جَهْلٍ بِجَهْلِهِ. هان! آگاه باشید که او به هر ارزشمندی به اندازه ی ارزش او، و به هر نادان و بی ارزشی به اندازه ی نادانی اش نیکی کند

ظهور و قیام حضرت مهدی علیه السلام دستاوردها و برکات بی شماری برای بشریت دارد؛ از عدالت فراگیر و همه جانبه گرفته تا امنیت واقعی در ابعاد مختلف، و از پیشرفت شگرف علوم گرفته تا رشد عقلانی بشر و غیره .

یکی از مهم ترین دستاوردهایی که در خطبه غدیر مورد اشاره قرار گرفته، این امر است که در آن زمان با هر کس به اندازه استعداد، لیاقت و توان علمی او برخورد می شود. لیاقت محوری همه جانبه فقط در آن زمان تحقق خواهد یافت و در آن دوره است که نه کسی بیش از حق خود دریافت می کند و نه کم تر از آن.

حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله با توجّه به اهمیّت این دستاورد فرموده است: «اَلا اِنَّهُ قَسِیمُ [یَسِمُ] کُلِّ ذِی فَضْلٍ بِفَضْلِهِ وَکُلِّ ذِی جَهْلٍ بِجَهْلِهِ؛ هشدار که او هر صاحب فضلی را به اندازه ارزش و فضل او و هر نادانی را به اندازه نادانی اش تقسیم [و نشان] می کند.»

راستی از دیرینه ترین آرزوهای بشری لیاقت محوری بوده است؛ حتی آنانی که زیاده خواه هستند، در مواردی، تن به لیاقت محوری می دهند و فطرت و وجدان آنان نیز همواره آنها را به این موضوع ترغیب و تشویق می کند.(1)


أَلا إِنَّهُ خِیَرَةُالله وَ مُخْتارُهُ. هشدار که او نیکو و برگزیده ی خداوند است

او آخرین معصوم و آخرین امام و حجت خداست.خداوند او را برای انجام فرمانش انتخاب کرده است.

وارث تمام علوم

أَلا إِنَّهُ وارِثُ کُلِّ عِلْمٍ وَالُمحیطُ بِکُلِّ فَهْمٍ. هشدار که او وارث دانش ها و حاکم بر ادراک هاست.

در عصر مهدوی، پیشرفت علوم دینی و بشری به اوج خود خواهد رسید؛ چرا که آن حضرت تمام علوم انبیا و امامان قبل از خود را داراست و از بحر بی پایان علوم الهی بهره می برد.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در خطبه غدیر به این امر اشاره نموده است. در یک جا می فرماید: «اَلا اِنَّهُ الْغَرّافُ مِنْ بَحْرٍ عَمِیقٍ؛ هشدار که او از دریایی ژرف (علوم بی نهایت الهی) پیمانه هایی افزون گیرد

و در جای دیگر می فرماید: «اَلا اِنَّهُ وارثُ کُلِّ عِلْمٍ وَالْمُحِیطُ بِهِ؛ بیدار باشید که او وارث تمام دانشها [ی گذشتگان[ است و احاطه کامل بر آنها داردراستی این تعبیر، با لفظ «کُلّ» در بخش علم، نشانگر فراگیری و عمومیّت دانش وسیع آن حضرت است. در نتیجه باید گفت آن حضرت جامع علوم تمام گذشتگان خصوصا انبیاست و به کتب آسمانی آنان نیز احاطه کاملی دارد.

حضرت صادق علیه السلام فرمود: «امام زمان (مهدی علیه السلام ) ندا می دهد: هر کس که کتابها [ی آسمانی] و صحف [انبیا] را می خواند، پس باید از من بشنود! سپس ابتدا می کند به [خواندن] صحفی که خداوند بر آدم و شیث نازل فرمود و امت [و پیروان] آدم و شیث علیهماالسلام می گویند: به خدا سوگند! این همان صحف واقعی است و به راستی ما را نشان داد آنچه نمی دانستیم و در آن وجود دارد و آنچه بر ما مخفی مانده و آنچه از آن افتاده و تبدیل و تحریف شده بود.

آن گاه تورات و انجیل و زبور را می خواند و اهل تورات و انجیل و زبور می گویند: به خدا سوگند! تورات جامع و زبور تمام و انجیل کامل این رسول خدا صلی الله علیه و آله در خطبه غدیر سر بسته و به گونه ای اجمالی از غلبه و پیروزی حضرت مهدی علیه السلام بر تمام قدرتها و زورمداران خبر داده است

راز این همه دانش گسترده این است که آن حضرت، از جانب خدا سخن می گوید و از منبع علوم بی نهایت الهی بهره می برد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در خطبه غدیر به این امر اشاره نموده، می فرماید: «اَلا اِنَّهُ الْمُخْبِرُ عَنْ رَبِّهِ عَزَّ وَجَلَّ وَالْمُشَیِّدُ لاِمْر آیاتِهِ؛ بیدار باشید که او از سوی پروردگارش خبر می دهد و آیات و نشانه های او را محکم و برپا می کند.»

در بحار الانوار ذیل جمله فوق به این صورت آمده: «وَالْمُنَبِّهُ بِأَمْرِ اِیمانِه؛ و آگاه کننده به امر ایمان او (خدا) است»(2)

بازگشت انسان به دامان خدا

أَلا إِنَّهُ الُمخْبِرُ عَنْ رَبِّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ الْمُشَیِّدُ لاَمْرِ آیاتِهِ. هان !بدانید که او از سوی پروردگارش سخن می گوید و آیات و نشانه هی او را برپا کند.

با دست یابی بشر به علم و راز و رموز طبیعت ،اختراعات و اکتشافت بسیار روی داد که زندگی او را از این رو به آن رو کرد.به همین دلیل او همه چیز را با عینک مادی نگریست و چون به خیال خود از خدا و ماوراءالطبیعه بی نیاز شده بود سر به طغیان نهاد و از خالق خویش فاصله گرفت بطوری که حتی او را انکار کرد و جرأت هرگناهی و طغیانی به خود داد!

دوران طلایی ظهور امام مهدی (عج) دوران درخشان آشتی بشر با خداست و مهدی(عج) می آید تا واسطه ای شود میان انسان و خدا برای بازگشت انسان به دامان خدا.از همین روست که او بشر را به خدا دعوت می کند و نشانه های او را برپا می دارد تا دل ها را بیدار کند.

أَلا إِنَّهُ الرَّشیدُ السَّدیدُ. بدانید همانا اوست بالیده و استوار

او همچون دیگر حاکمان که گاه در کارهایشان دست به آزمون و خطا می زند و عده ای را قربانی ندانم کاری هایشان می کنند،نیست؛او بالیده است و در کارهایش خطایی نیست و در مقابل زیاده خواهان محکم و استوار است و هرگز کوتاه نمی آید.

أَلا إِنَّهُ الْمُفَوَّضُ إِلَیْهِ. بیدار باشید هموست که [اختیار امور جهانیان و آیین آنان ] به او واگذار شده است

بشارت ظهور در کتب گذشتگان

أَلا إِنَّهُ قَدْ بَشَّرَ بِهِ مَنْ سَلَفَ مِنَ الْقُرونِ بَیْنَ یَدَیْهِ. که تمامی گذشتگان ظهور او را پیشگویی کرده اند.

همچنان که قرآن کریم می فرماید: «وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنم بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الاْءَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّــلِحُونَ »؛ «در زبور بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: بندگان شایسته ام وارث [حکومت[ زمین خواهند شد.» تمام ادیان الهی اعتقاد به منجی و مصلح دارند و همه به آمدن آخرین منجی بشارت داده اند و در کتب اصلی و غیر تحریف شده به شخص حضرت مهدی علیه السلام بشارت داده شده و در کتابهای موجود فعلی دردست پیروان ادیان اشاراتی به این مسئله شده است.

پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله با توجه به احاطه ای که به کتب آسمانی و مذاهب گذشتگان داشته اند، این جمله رسا را در غدیر خم اعلام فرمودند: «اَلا اِنَّهُ قَدْبَشَّرَ بِهِ مَنْ سَلَفَ بَیْنَ یَدَیْهِ؛ آگاه باشید که تمامی گذشتگان به [ظهور] او بشارت داده اند.»

این جمله نشان می دهد که در کتب ادیان گذشته صریح تر از آنچه موجود است، به آمدن حضرت مهدی علیه السلام اشاره شده و گذشت زمان و دست تحریف گران آن را تغییر داده است.(3)

آخرین حجت

أَلا إِنَّهُ الْباقی حُجَّةً وَلاحُجَّةَ بَعْدَهُ وَلا حَقَّ إِلاّ مَعَهُ وَلانُورَ إِلاّعِنْدَهُ گاه باشید که حجت باقی مانده اوست و پس از او حجّتی [و امامی] نخواهد بود

خداوند حجت های بسیاری برای بشر فرستاد ولی بشر قدر آنان را ندانست و جایگاهی که باید برای آنان قائل می بود؛قائل نشد. پیامبران،اوصیاء و امامان معصوم (ع) یکی پس از دیگری آمدند ولی ظالمان مانع حرکت آنان می شدندو اگر دست می داد آنان را به بدترین وجه به شهادت می رساندند.

حضرت مهدی آخرین حجت خدا و بازمانده نسل پیامبران و امامان(ع) است که خداوند او را برای فرمان خود و نجات بشر باقی گذاشته و به همین خاطر است که حضرتش را «بقیة الله» می نامند.آنگاه که انسان ها قدر آخرین حجت خدا را بدانند و همچون پیامبران و امامان(ع) گذشته به او ستم نکنند، خداوند هم حجت خود را از آنان دریغ نخواهد کرد.

پیروز و شکست ناپذیر

أَلا إِنَّهُ لاغالِبَ لَهُ وَلامَنْصورَ عَلَیْهِ هشدار که کسی بر او غالب [و پیروز] نخواهد شد و علیه او یاری نخواهد گشت

ظالمان و ستم پیشگان بسیاری از پیامبران و اولیاء را مغلوب کرده و آنان را به شهادت رساندند ولی داستان برای امام مهدی(عج) تکرار نحواهد شد و او پیروز بر همه میدان هاست؛زیرا نهضت و انقلاب او کل جهان را تحت تأثیر قرار داده و از حمایتی مردمی برخوردار است و مردم به نقطه ای از رشد و بلوغ رسیده اند که حجت خدا را حفظ کرده و او را حمایت نمایند،از طرفی چون شیاطین و دشمنان آن حضرت را شناخته اند و دست آنان برایشان رو شده؛دشمنان آن حضرت یاری نخواهند شد و شکست خواهند خورد.

أَلاوَإِنَّهُ وَلِی الله فی أَرْضِهِ، وَحَکَمُهُ فی خَلْقِهِ، وَأَمینُهُ فی سِرِّهِ وَ علانِیَتِهِ. آگاه باشید به راستی که او ولیّ خدا در زمین و داور او در میان مردم و امانتدار امور آشکار و نهان اوست

امام مهدی(عج) بنده برگزیده خدا در زمین است.اوست که شکایات و اختلافات مردم را با علم الهی خود برطرف می کند و بر اساس روایاتی شاهد نمی طلبد.او نه در امر حکومت و نه در امانت های الهی،در هیچ کدام خیانت نمی کند و علم و قدرت و تمام نیروهای خود را در جهت رضایت خداوند صرف می کند.

حال که او اینگونه است انسان را چه شده که دست به دامان ستمگرانی مستکبر شده و امامی دلسوز،مهربان، عذل گستر و ظلم ستیز و خدائی را وانهاده است؟



پی نوشت ها

.............................

(1)مهدی علیه السلام در آیینه خطبه غدیر، حسین تربتی،مجله مبلغان،آذر و ذی 1386،شماره 98،ص34

(2) همان

(3) همان

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۲۳
محسن حسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی