وبسایت فرهنگی مذهبی ابن تیهان

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیةوالنصر:آمین

وبسایت فرهنگی مذهبی ابن تیهان

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیةوالنصر:آمین

تعجیل امر فرج مولا امام عصر(عج) صلوات

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

بررسی روایات پیرامون نابودی بغداد

چهارشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۳، ۰۸:۰۸ ب.ظ


بررسی روایات پیرامون نابودی بغداد


ملاحم ابن منادی از جریر بن عبدالله بجلى نقل کرده است که رسول خدا فرمود : «شهرى بین دجله و دجیل و صراة و قطربل شناخته مى شود (یعنى بغداد) که گنج هاى زمین در آن دیار بوده اما سریع تر از آهن داغى که در زمین نرم فرو برود ، در زمین فرو مى رود !
تذکره قرطبى 2/681 و 697 ; کشف والبیان 8/302 ; جامع سیوطى 4/772 ; موضوعات ابن جوزى 2/61 .
با پژوهشى که در روایات فرو رفتن و نابودى بغداد انجام شده است  ، نظر بیشتر بر این است که این اخبار ، توسط پیروان بنى امیه جعل شده است ، چون خیلى زود بغداد جاى شام ( مرکز امویان ) را گرفت (و جایگاه آن را دارا شد که خوشایند بنى امیه نبود) ، همچنین امیر مؤمنان(علیه السلام) از ویرانى شام به دست فرزندش مهدى(علیه السلام) خبر داده است ، از این رو نمى توان به چنین روایاتى اعتماد کرد ، به ویژه زمانى که مى گوید نابودى بغداد به دست سفیانى است !

تاریخ بغداد  از ابو الأسود دوئلى آورده است که على بن ابى ابوطالب فرمود : شنیدم حبیبم محمد(صلى الله علیه وآله) فرمود : « به زودى شهرى براى عموزادگانم در سمت شرق بین دجله و دجیل و قطربل و صراة (= بغداد)خواهد بود که با آجر و چوب و گچ و طلا ساخته مى شود . شرورترین آفریدگان خدا و ستمگران امتم در آن ساکن مى شوند اما به دست سفیانى نابود مى شود. به خدا ! گویى مى بینم که بام هایش یکسر فرو ریخته است!»روایت مى گوید که بنى امیه برگشته و از بنى عباس انتقام مى گیرند . همین عبارت کافى است که دلالت کند روایت توسط طرفداران بنى امیه جعل شده است .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۲۰
محسن حسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی