وبسایت فرهنگی مذهبی ابن تیهان

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیةوالنصر:آمین

وبسایت فرهنگی مذهبی ابن تیهان

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیةوالنصر:آمین

تعجیل امر فرج مولا امام عصر(عج) صلوات

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

5موردی که باید بر آنها گریست !!

سه شنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۵۴ ق.ظ
5موردی که باید بر آنها گریست !!

از جمله چیزهایى که خداوند به وسیله آن عیسى علیه السلام را موعظه فرمود این بود که به او فرمود: برگناه گریه کن، چرا که گناه مایه خشم من است.»

 

اشک

گریه براى چند کس و چند چیز مطلوب است، که نمونه هایى از آن ها ذکر مى گردد:

1 - براى فراق دوستان

قال الحسن بن على علیه السلام: انما ابکى لخصلتین: لهول المطلع و فراق الاحبة 1 ؛ من براى دو حالت گریه مى کنم: براى هول و شدت اطلاع دهنده قیامت و براى فراق دوستان

2 - براى شهید

پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله در شهادت حضرت حمزه گریست و امر فرمود براى او گریه کنند 2 . و براى شهادت حضرت على علیه السلام گریه کردند، 3 همان طور که براى شهادت امام حسین علیه السلام گریه کردند.

3 - براى مردگان

قال الصادق علیه السلام: ان ابراهیم خلیل الرحمن سال ربه ان یرزقه ابنة تبکیه بعد موته 4 ؛ ابراهیم خلیل علیه السلام از خداوند خواست که به او دخترى روزى نماید تا بعد از مرگش براى آن حضرت گریه کند

در دعاى ندبه چنین آمده است: فعلى الاطائب من اهل بیت محمد و على صلى الله علیهما و الهما فلیبک الباکون و ایاهم فلیندب النادبون و لمثلهم فلتذرف الدموع ولیصرخ الصارخون و یضج الضاجون و یعج العاجون 5 ؛ باید گریه کننده ها بر پاکان خاندان محمد و على که صلوات خدا بر آندو و اهل آندو باد بگریند و براى آنان بلند گریه کنند و براى امثال آن ها اشک ها روان شوند و شیون کنندگان شیون کنند و زارى کنندگان زارى کنند و ناله کنندگان ناله جانسوز کشند

4 - براى گناهان

قال الباقرعلیه السلام: قال الخضر... وابک على خطیئتک 6 ؛ خضر به موسى گفت: بر خطاهایت گریه کن

قال الصادق علیه السلام: فیما وعظ الله به عیسى بن مریم ان قال له: ابک على السیئة فانها لى سخط 7 ؛ از جمله چیزهایى که خداوند به وسیله آن عیسى علیه السلام را موعظه فرمود این بود که به او فرمود: برگناه گریه کن، چرا که گناه مایه خشم من است

5- براى مرگ و حوادث بعد از آن

قال السجادعلیه السلام: ابکى لخروج نفسى، ابکى لظلمة قبرى، ابکى لضیق لحدى، ابکى لسۆال منکر و نکیر ایاى، ابکى لخروجى عن قبرى عریانا ذلیلا حاملا ثقلى على ظهرى 8 ؛ مى گریم براى جان دادنم، مى گریم براى تاریکى قبرم، مى گریم براى تنگى لحدم، مى گریم براى پرسش نکیر و منکر از من و مى گریم براى بیرون شدن از قبرم در حالى که برهنه و خوار [بوده] بار اعمال سنگینم را بر دوش دارم

روز قیامت نزدیک است و هیچ کس غیر از خداوند نمى تواند آن روز را آشکار کند. آیا از این سخن تعجب مى کنید و مى خندید و [به روزگار سخت خود] نمى گریید و حال آن که شما سخت غافلید»

آداب گریه

گریه داراى شرایط و آداب خاصى است که رعایت آن ها موجب تاثیر گریه بر جان انسان خواهد شد. بعضى از این آداب عبارتست از:

1 - همراهى گریه با ورع

قال السجادعلیه السلام: لیس الخوف، خوف من بکى و جرت دموعه، ما لم یکن له ورع یحجزه عن معاصى الله و انما ذلک خوف کاذب 9 ؛ خوف [از خداوند] آن نیست که کسى گریه کند و اشک هایش جارى شود، مادامى که ورعى براى او نباشد که او را از معاصى خداوند منع کند و این [گریه بى ورع] همان ترس دروغین است

2 - زیاد گریه کردن و طول دادن آن

قال رسول الله صلى الله علیه وآله: و عودوا قلوبکم الرقة و اکثروا التفکر والبکاء؛ قلب هایتان را به رقت عادت دهید و زیاد تفکر و گریه کنید

قال رسول الله صلى الله علیه وآله: ثلاث منجیات للمۆمن: کف لسانه عن الناس واغتیابهم و اشغاله نفسه بما ینفعه لاخرته و دنیاه و طول البکاء على خطیئته 10 ؛ سه چیز براى مۆمن مایه نجات است: حفظ زبانش از اذیت مردم و غیبت کردن آن ها، و مشغول نمودن خود به چیزهایى که براى آخرت و دنیایش منفعت دارد، و گریه طولانى بر خطاهایش

آیت الله بهجت و گریه
3 - لطمه نزدن به صورت و پاره نکردن لباس

قال رسول الله صلى الله علیه وآله: لیس منا من ضرب الخدود، و شق الجیوب 11 ؛ از ما نیست کسى که [در هنگام گریه و زارى بر مردگان] به صورت بزند و لباس پاره کند

4 - همراه با سوز دل

قال النبى صلى الله علیه وآله: اوحى الله الى عیسى یا عیسى بن البکر البتول ابک على نفسک بکاء من قد ودع الاهل و قلى الدنیا و ترکها لاهلها و صارت رغبته فیما عند الهه 12 ؛ خداوند به عیسى علیه السلام وحى فرمود: اى عیسى! بر نفست گریه کن؛ گریه کسى که اهلش را ترک کرده و دنیا را کوچک نموده و آن را براى اهلش واگذاشته است و رغبت او فقط در آنچه که نزد خدایش مى باشد، گردیده است

 

علل محرومیت از گریه

1 - قساوت قلب

قال على علیه السلام: ما جفت الدموع الا لقسوة القلوب و ما قست القلوب الا لکثرة الذنوب 13 ؛ اشک ها خشک نمى شوند، مگر به خاطر قساوت قلب ها و قلب ها قساوت پیدا نمى کنند، مگر به خاطر زیادى گناهان.»

2 - غفلت

در قرآن کریم آمده است: ازفت الازفة. لیس لها من دون الله کاشفة. افمن هذا الحدیث تعجبون. و تضحکون و لاتبکون. و انتم سامدون » 14 ؛ روز قیامت نزدیک است و هیچ کس غیر از خداوند نمى تواند آن روز را آشکار کند. آیا از این سخن تعجب مى کنید و مى خندید و [به روزگار سخت خود] نمى گریید و حال آن که شما سخت غافلید.»

مى گریم براى جان دادنم، مى گریم براى تاریکى قبرم، مى گریم براى تنگى لحدم، مى گریم براى پرسش نکیر و منکر از من و مى گریم براى بیرون شدن از قبرم در حالى که برهنه و خوار [بوده] بار اعمال سنگینم را بر دوش دارم»

زمینه هاى کسب نعمت گریه

1 - یاد از مردگان

قال اسحاق بن عمار: قلت لابى عبدالله علیه السلام: اکون ادعو و اشتهى البکاء فلایجیئنى و ربما ذکرت من مات من بعض اهلى فارق و ابکى فهل یجوز ذلک؟ فقال: نعم تذکرهم فاذا رققت فابک وادع ربک تبارک و تعالى 15 ؛ اسحاق بن عمار مى گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: من دعا مى کنم و [در آن حال] دوست دارم گریه کنم ولى گریه ام نمى آید و چه بسا بعضى از کسانى که از اهلم هستند و مرده اند را بیاد مى آورم، در این حال دلم رقت پیدا کرده و گریه مى کنم. آیا این کار جایز است؟ فرمود: بله، آن ها را به یاد آور و هر وقت رقت پیدا کردى، گریه کن و پروردگارت را بخوان

2 - تباکى

قال الصادق علیه السلام: ان لم یجئک البکاء فتباک، فان خرج منک مثل راس الذباب فبخ بخ 16 ؛ اگر گریه ات نمى آید، پس تباکى کن (یعنى وانمود به گریه کردن کن) که اگر مثل سر پشه اى از تو [اشک] خارج شد، به به [به تو] .

3 - خوردن بعضى از غذاها

قال النبى صلى الله علیه وآله: علیکم بالعدس فانه مبارک مقدس یرقق القلب و یکثر الدمعة 17 ؛ بر شما باد [خوردن] عدس، چرا که عدس مبارک [و] مقدس است [و] قلب را رقت مى دهد و اشک را زیاد مى کند.» 

 

پی نو شت ها:

1) بحار الانوار، ج 6، ص 106.

2) همان، ج 82، ص 92.

3) همان، ج 42، ص 190.

4) همان، ج 82، ص 92.

5) دعاى ندبه.

6) بحار الانوار، ج 13، ص 302.

7) همان، ج 14، ص 295.

8) همان، ج 98، ص 89.

9) همان، ج 90، ص 335.

10) همان، ج 78، ص 140.

11) همان، ج 82، ص 93.

12) همان، ج 90، ص 333.

13) وسائل الشیعه، ج 11، ص 337.

14) نجم/ 57 تا61.15) بحار الانوار، ج 90، ص 334.

16) همان.

17) همان، ج 14، ص 254.


منبع: ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره 27.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۲۰
محسن حسینی

نظرات  (۱)

سلام
روزی قلمتون بیشتر باشه...
با(بی بند و باری)به روزم.
با احترام دعوتید.
دردفروشی
painstore.blog.ir

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی