اسرار و معارف حج در نهج البلاغه
اسرار و معارف حج در نهج البلاغه
امیر المۆمنان، علی بن ابی طالب (علیه السلام) آیت کبرای خداوند، اسم اعظم و کارشناس اعلای آدم و عالم و دین خداست؛ همو با هندسه تفصیلی عالَم، آدم و دین آشنا است و منبع معصوم و کامل شناسایی حقایق جهان، انسان و معارف دینی است. از این رو برای آگاهی از اسرار و معارف حج، به بررسی سخنان ایشان در نهج البلاغه پرداخته میشود. در ذیل برخی از نکاتی که در زمینه حج قابل تأمل است بیان خواهد شد.
فریضه جهتبخش و جامع
امام
(علیه السلام) در خطبه نخست نهج البلاغه که سخن از خلقت آسمان و زمین، آدم
و اهمیت قرآن است، در فرازی به حج میپردازند که پیام ویژه آن میتواند
این باشد که حج بیت الله الحرام عصاره اسلام و دربرگیرنده مسائل مهم فردی،
اجتماعی، تربیتی، اخلاقی و سیاسی این دینِ خاتم است. از همین رو حضرت در
آغازین خطبه خود سخن از وجوب حج به میان آورده و با تعابیر گویا و دقیق،
مسلمانان جهان را به انجام این فریضه بزرگ تشویق میکنند:
"وَ فَرَضَ عَلَیْکُمْ حَجَّ بَیْتِهِ الْحَرَامِ الَّذِی جَعَلَهُ قِبْلَةً لِلْأَنَامِ ... ".
"و خداوند حج خانه محترمش را بر شما واجب کرد، همان خانهای که آن را برای مردم قبله قرار داد".
فروتنی در برابر عظمت خداوند و اعتراف به عزت او
انسان
به دلیل بهرهمندی از مواهب فراوان زندگی و سرگرمی با زن و فرزند، اموال و
مقامات مناصبِ دنیایی، از هویتِ واقعی خود غافل شده و ابراز استغنا و
استکبار میکند. خداوند متعال با تشریع بسیاری از عبادات و مناسک، به ویژه
فریضه بزرگ حج، به تربیت انسان میپردازد و او را با مناسک و عباداتی که
حاوی نشانههای تواضع و فروتنی است، پرورش میدهد. اعمالی مانند احرام و
کندن تمام لباس و زر و زیور قناعت کردن به دو تکه پارچه احرام، طواف خانه
خدا، سعی و صفا و مروه و وقوف در بیابان عرفات، مشعر و منا و تراشیدن موی
سر و ذبح قربانی و ... همه و همه آموزنده تواضع و فروتنی در برابر عظمت
پروردگارند و به راستی بتهای غرور و تکبر و نخوت را در درون کعبه جان
انسان در هم میشکند. به همین دلیل امام علی (علیه السلام) میفرمایند:
" ... وَ جَعَلَهُ سُبْحَانَهُ عَلَامَةً لِتَوَاضُعِهِمْ لِعَظَمَتِهِ وَ إِذْعَانِهِمْ لِعِزَّتِهِ ... ".1
" ... خداوند سبحان، حج را علامت فروتنی آنها در برابر عظمتش و نشانهای از اعترافشان برای عزتش قرار داد ... ".
فلسفه وجود سختی در حج
خداوند
حج را با انواع سختیها قرین نموده است. دوری راه، نامناسب بودن جو و
مکان، طولانی بودن فرائض، وجوب اعمالی خاص با شرایطی ویژه و ... از
دشوارهایی هستند که آدمی با آن در ایام حج روبه روست. اما این همه، نه
تنها شوق مسلمین به انجام این فریضه را کم نمیکند بلکه روز به روز بر
مشتاقان آن افزوده خواهد شد.
امام علی (علیه السلام) در بیانی بسیار زیبا و دلنشین فلسفه وجوب این دشواریها را اینگونه بیان میدارند:
"آیا
مشاهده نمىکنید که همانا خداوند سبحان، انسانهاى پیشین از آدم (علیه
السّلام) تا آیندگان این جهان را با سنگهایى در مکّه آزمایش کرد که نه
زیان مىرسانند، و نه نفعى دارند، نه مىبینند، و نه مىشنوند؟ این سنگها
را خانه محترم خود قرار داده و آن را عامل پایدارى مردم گردانید. سپس کعبه
را در سنگلاخترین مکانها، بىگیاهترین زمینها، و کم فاصلهترین
درّهها، در میان کوههاى خشن، سنگریزههاى فراوان، و چشمههاى کم آب، و
آبادىهاى از هم دور قرار داد، که نه شتر، نه اسب و گاو و گوسفند، هیچ
کدام در آن سرزمین آسایش ندارند.
سپس آدم (علیه السلام) و فرزندانش را فرمان داد که به سوى کعبه برگردند، و آن را مرکز اجتماع و سر منزل مقصود و باراندازشان گردانند، تا مردم با عشق قلبها، به سرعت از میان فلات و دشتهاى دور، و از درون شهرها، روستاها، درّههاى عمیق، و جزایر از هم پراکنده دریاها به مکّه روى آورند، شانههاى خود را بجنبانند، و گرداگرد کعبه لا اله الا اللّه بر زبان جارى سازند، و در اطراف خانه طواف کنند، و با موهاى آشفته، و بدنهاى پر گرد و غبار در حرکت باشند. لباسهاى خود را که نشانه شخصیّت هر فرد است درآورند، و با اصلاح نکردن موهاى سر، قیافه خود را تغییر دهند، که آزمونى بزرگ، و امتحانى سخت، و آزمایشى آشکار است براى پاکسازى و خالص شدن، که خداوند آن را سبب رحمت و رسیدن به بهشت قرار داد.
اگر خداوند خانه محترمش، و مکانهاى انجام مراسم حج را، در میان باغها و نهرها، و سرزمینهاى سبز و هموار، و پردرخت و میوه، مناطقى آباد و داراى خانهها و کاخهاى بسیار، و آبادىهاى به هم پیوسته، در میان گندمزارها و باغات خرّم و پر از گل و گیاه، داراى مناظرى زیبا و پر آب، در وسط باغستانى شادى آفرین، و جادّههاى آباد قرار مىداد، به همان اندازه که آزمایش ساده بود، پاداش نیز سبکتر مىشد.
اگر پایهها و بنیان کعبه، و سنگهایى که
در ساختمان آن به کار رفته از زمرّد سبز، و یاقوت سرخ، و داراى نور و
روشنایى بود، دلها دیرتر به شک و تردید مىرسیدند، و تلاش شیطان بر
قلبها کمتر اثر مىگذاشت، و وسوسههاى پنهانى او در مردم کارگر نبود. در
صورتى که خداوند بندگان خود را با انواع سختىها مىآزماید، و با مشکلات
زیاد به عبادت مىخواند، و به اقسام گرفتارىها مبتلا مىسازد، تا کبر و
خودپسندى را از دلهایشان خارج کند، و به جاى آن فروتنى آورد، و درهاى فضل
و رحمتش را به رویشان بگشاید، و وسایل عفو و بخشش را به آسانى در
اختیارشان گذارد".
شیطان همواره سعی در تشکیک در قلوب اهل ایمان
دارد، از آنجا که خانه خدا نیز برای امتحان و آزمایش بندگان بنا شده است،
این وسیله امتحان میبایست هر چه ممکن است مۆثر و فعالیت در اطراف خانه
توحید بیش از سایر نقاط باشد، تا آنان که ایمانشان ضعیف و دنبالهرو شیطان
هستند و خدا را فراموش میکنند، از اهل ایمان راستین جدا گردند. اما در
این حرم امن، چنان روح توحید حاکم میگردد و لطف و رحمت خداوند متبلور
میشود که شیطان را عاجز میکند. به گونهای که از نبی مکرم اسلام (صلی
الله علیه و آله) منقول است که: "هیچ روزی شیطان کوچکتر، خردتر، زبونتر
و خشمکینتر از روز عرفه دیده نشده است". و این نیست مگر به این جهت که
مهربانی و گذشت و آمرزش خدا، گناهان بزرگ را مورد عفو و غفران قرار میدهد.
از این روست که امام علی (علیه السلام) در مضرات ترک حج میفرمایند:
"وَاللّهَ اللّهَ فِی بَیْتِ رَبِّکُمْ، لاَ تُخَلُّوهُ مَا بَقِیتُمْ، فَإنَّهُ إنْ تُرِکَ لَمْ تُنَاظَرُوا".2
"خدا را، خدا را، درباره خانه پرودرگارتان، تا هستید آن را خالی مگذارید؛ زیرا اگر کعبه خلوت شود، مهلت داده نمی شوید".
نامه
47 نهج البلاغه وصیّتنامه بسیار مهمّ حضرت است که ایشان پس از ضربت خوردن
از شقیترین مردم، در ماه رمضان سال 40 هـ.ق در بستر شهادت به امام حسن و
امام حسین (علیهماالسلام) بیان فرمودند. در جمله فوق که قسمتی از وصیتنامه
و سفارش به خانه خدا و حج می باشد، امام (علیه السلام) از آثار مهمّ ترک
حج و تضعیف این مراسم را، از میان رفتن پشتیبان و غلبه دشمن درونی و
بیرونی میداند.
نتیجه
حج از مهمترین فرائضی است که بر مسلمین
قرار داده شده است. ائمه (علیهم السلام) به طرق گوناگون بر اهمیت و جایگاه
آن تأکید داشتهاند و در این میان نهج البلاغه به عنوان برادر قرآن مستثنا
نیست. کلمات و سخنان فراوانی از مولا علی (علیه السلام) در نهج البلاغه
گزارش شده است که اهمیت و ضرورت این فریضه را در اسلام بیان میدارد.
ایشان حج را وسیلهای برای آزمون بندگی و عبودیت دانسته تا مردم فروتنی و
تواضع خویش را بر خداوند سبحان به اثبات رسانند.
اکنون که در
هنگامه ایام حج قرار گرفتهایم امید حاجیان محترم قدر لحظه لحظه این سفر
معنوی را داشته و رهتوشهای نیکو برای خود و هموطنانشان به ارمغان
آوردند. حجکم مقبول، سعیکم مشکور
============================
پی نوشت ها:
[1]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص 45.
2. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص 421.
منابع:
مقاله "حج در نهج البلاغه"، رضا کریمی واقف.
مقاله "اسرار و معارف حج"، محمد حسین کوشکک.
تبیان